Historia

Inkorporacja Mazowsza  - jak przekonać wielmożów?

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2015 06:00
10 września 1526 sejm mazowiecki złożył przysięgę królowi Polski, Zygmuntowi Staremu, tym samym zatwierdzając przyłączenie tego regionu do Korony.
Audio
  • Audycja Andrzeja Sowy z cyklu "Kronika Polska" poświęcona inkorporacji Mazowsza (09.03.2001)
Portret Stanisława i Janusza III, książąt mazowieckich, źr. Wikimedia Commonsdp
Portret Stanisława i Janusza III, książąt mazowieckich, źr. Wikimedia Commons/dp

Wskutek testamentu Bolesława Krzywoustego, Mazowsze, jako jedna z dzielnic, przypadła synowi – Bolesławowi Kędzierzawemu. Podobnie jak pozostałe części kraju, Mazowsze ulegało rozdrobnieniu między potomków Piasta.

- Po bezpotomnej śmierci ostatnich książąt mazowieckich, Stanisława (1524) i Janusza III (1525), starania o rozciągnięcie władzy na teren Mazowsza, rozpoczął Zygmunt I – wyjaśniała prof. Jolanta Choińska-Mika w audycji z cyklu "Kronika Polska" Andrzeja Sowy. – Przeciwko inkorporacji występowali przede wszystkim mazowieccy dygnitarze, dlatego, że obawiali się utraty swojej uprzywilejowanej pozycji. Ten opór był też podsycany z zewnątrz, przede wszystkim  przez Habsburgów, którzy traktowali sprawę mazowiecką jako element swojej antyjagiellońskiej polityki.

Jak udało się Zygmuntowi przekonać Mazowszan do włączenia księstwa do Korony? Posłuchaj audycji z cyklu "Kronika Polska".

Z biegiem czasu znaczenie Mazowsza rosło. Decydujący wpływ na to miało centralne położenie regionu w granicach polsko-litewskiego państwa. To tutaj, w Woli pod Warszawą, odbywały się wolne elekcje królów polskich. To w Warszawie, od 1596 roku, rezydował król. Tym samym Warszawa stała się stolicą Rzeczpospolitej.

Zobacz więcej na temat: HISTORIA Mazowsze Warszawa
Czytaj także

Bohdan Pniewski. Architekt warszawskich gmachów

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2024 05:38
Twórca wielu warszawskich gmachów użyteczności publicznej. Najciekawsze jego projekty powstały przed wojną. Niestety w wiele jego późniejszych projektów ingerowała władza oczekująca od niego estetyki socrealistycznej.
rozwiń zwiń